ARACINIZIN ÇALIŞMADIĞI DURUMLARDA NE YAPMALISINIZ?

Özellikle son 20 yıldır otomobillerimiz bizim elimiz ayağımız oldu. Bu yüzden otomobilimiz arıza verdiğinde ne yapacağımızı şaşırır bir an önce düzelmesini isteriz. Tabii bunun için otomobillerimizi güvenli bir şekilde kullanabilmemiz için düzenli periyotlarla gerekli bakımlarını yaptırmak şarttır.  İşte size için otomobilinizin çalışmadığı durumlarda yapmanız gereken ipuçlarını yazdık.

 

 

Motorun aşırı ısınmasından dolayı çalışmıyorsa

Özellikle yaz aylarında meydana gelen bir arıza türüdür. Çok sıcak havalarda fazla çalışmasından dolayı soğutma suyunun azalması veya kalmaması, su pompasının arızalı olması, termostatın bozuk olması, fan motorunun arızalı olması gibi nedenler de eklenince motorun arıza verip çalışmaması kaçınılmaz oluyor. Bu durumda aracınızın kaputunu açmayın. Çünkü yüksek sıcaklık ve basıncın oluştuğu durumlarda radyatör kapağını açmak size zarar verebilir. Bu yüzden bir süre motorun soğumasını bekleyin. Motorun soğuduğuna emin olduktan sonra radyatör kapağını açın ve su seviyesini kontrol edin. Aracın motorunda su eksiltmiş ve motor hararet yapmış ise radyatöre su ilave edin. Bu işlem sonucunda hâlâ hararet düşmüyor ve sorun devam ediyorsa aracınızı hareket ettirmeyin. Aracınızı hemen ilgili özel servise götürün.

Akünün bitmesinden dolayı çalışmıyorsa

Önemli parçalardan biri olan marş motoru, aracın ilk hareketini sağlar ve gücünü aküden alır. Haliyle akü bittiğinde aracınız çalışmaz. Akünüz; aracınız çok uzun süre çalıştırılmaması, far ve iç lambalar açık unutulması, araç sabit konumdayken çok uzun süre müzik dinlenmesi ve akünün ömrü bitmesi gibi nedenlerle akü boşalır ve aracınız çalışmaz. Öncelikle akünün voltajını kontrol edin. İlk olarak çevrenizden yardım alarak, birkaç kişiyle aracı arkadan iterek ve motoru vurdurarak çalıştırmayı deneyin. Yine de çalışmazsa akünüzün voltajı çok düşük demektir.  Akünüzü başka bir aracın akü takviyesi ile şarj edin.

Yakıtla ilgili bir durumdan dolayı çalışmıyorsa

Bazen aracın yakıt göstergesi arızalanabiliyor ve bu durumda yakıt varmış gibi gösteriyor fakat yakıt bitmiş oluyor. Bu yüzden aracınızın yakıt deposunda yakıt olup olmadığına emin olun. Eğer aracınızın yakıt deposu doluysa yakıtla ilgili diğer durumlara bakın. Yakıt pompası arızalanmış olabilir. Marşa bastığınızda yakıt pompasının birkaç saniye sesi duyulur. Ses arka koltuğun altından gelir. Eğer bu ses duyulmuyorsa pompanın çalışmadığı ve motora yakıt göndermediği anlamına gelir. Kontak açıkken yakıt pompasına güç aktarmak için PCM tarafından akım gönderilir. Röle arızalı ise pompa çalışmaz. Yakıt pompası sisteminin kablo devresinde kısa devre, kopukluk veya temassızlık olabilir. Bu durumlarda ilgili ve güvenilir özel servise aracınızı götürün.

 

Bujiyle ilgili bir durumdan dolayı çalışmıyorsa

Buji, dizel motorlar hariç çoğunlukla içten yanmalı motorlarda bulunur. Yanma odasına dolan yakıt ve hava karışımını kıvılcım meydana getirerek yanmasını sağlar. Bu ani yanma sonucu piston geriye itilir. Aracınızın bujisinde arıza olduğunu düşünüyorsanız. Öncelikle buji ucunu kontrol edin. Elektrotu veya gövdesinde bir sorun varsa bu enjeksiyon ve karbüratör ayarında arıza olduğunu gösterir. Bu durumda hava filtresini kontrol edin, karbüratör ve enjeksiyon ayarını yaptırın. Buji üzerinde yağ varsa bu yanma odasından fazla yağ geliyor demektir ve motorun performansını etkiler. Bu durumda motorunuzun bakımı yapılması gerekir. Bujinin tırnak aralarında boşluk görüyorsanız bu ateşleme sisteminin düzensiz çalışmasına, yakıtı tam almamasına ve motor gücünün azalmasına neden olur. Bundan dolayı bujinin tırnak ayarlarını olması gereken değerlere getirin. Eğer aracınızın bujisinde çatlat varsa bujiyi tamamen değiştirmelisiniz.